Hvordan tager du data-dreven beslutninger

Data burde altid være i centrum når det handler om at træffe strategiske beslutninger for din virksomhed, og det er gældende for både en lille familie-forretning og kæmpe internationale virksomheder. Data kan give dig information som kan hjælpe med at besvare vitale forretnings udfordringer. Analyseret data giver dig information, information kan du bruge til at tage beslutninger som vil hjælpe din forretning til at blive bedre. Det er magien ved at bruge data.

I denne her artikel vil du finde 10 skridt til hvordan du bruger data til at træffe dine beslutninger. Det er vigtigt at du følger alle 10 skridt og ikke hopper videre til de nemmere skridt.

Strategi

Hvis du er ny til at anvende data til dine beslutninger, så kan det godt virke lidt forvirrende, og specielt med alle de muligheder som Big Data verden tilbyder. Derfor er det vigtigt at ligge en strategi som vil hjælpe dig med at fokusere på at besvare de spørgsmål du har, i stedet for blot at se på hvad data du har tilgængelig.

Fokusere på et forretningsområde

Find ud af hvilket forretningsområde der er vigtigst for din generelle strategi, og så fokusere på det område. For eksempel kunne du vælge at fokusere på kunde oplevelsen på din hjemmeside eller måske optimere forsendelsesprocessen.

Find dine ubesvarede spørgsmål

Nu ved du hvilke strategiske udfordringer du har, og hvor du gerne vil blive bedre, det næste skridt er nu at finde ud af præcist hvilket spørgsmål du vil have besvaret. Ved at stille et konkret spørgsmål ved du præcist hvilke data du skal bruge for at kunne besvare det. Dit data efterspørgelse, omkostninger og stress niveau bliver drastisk reduceret når du går fra at “indsaml alt data” til at “indsaml X data til at besvare Z”.

Find det data der besvarer dine spørgsmål

Det næste skridt er at finde ud af hvad data du skal have for at besvare dine spørgsmål. Det er vigtigt at huske på at intet data er bedre eller mere værdigfuldt end andet data. Find det data der er ideal for dig og kan hjælpe dig med at besvare dine spørgsmål og derved opnå dine strategiske mål. Find alt det data der kan hjælpe dig, og så bestem hvilken data du vil anvende, du kan vælge dit data baseret på hvor meget det koster at anskaffe samt hvor hurtigt det kan skaffes.

Analysere hvad data du allerede har

Når du har identificeret det data du skal bruge, så undersøg hvad data du allerede har tilgængelig internt. Du har en masse data i din forretning, men det bliver måske ikke samlet endnu. Hvis det data du mangler ikke bliver indsamlet endnu, så find ud af hvordan det kan blive indsamlet ved at anvende et data indsamlings system.

Er det kosteffektivt

Nu burde du gerne have et overblik over 1. Hvor vigtigt er det spørgsmål der skal besvares, og 2. hvad koster det at indsamle det data der skal bruges. Og ligesom ved alle andre investeringer, så skal der besluttes om det rent økonomisk giver gevinst at besvare dine spørgsmål. Hvis du mener det er for dyrt, så kan du undersøge om der er alternative og billiger data resurser.

Indsaml dit data

Denne fase handler om at starte processen for de folk der er ansvarlige for at indsamle og styre dataen. Noget data køber du måske, og så er dette skridt noget nemmere.

Analysere dit data

Nu skal du analysere dine data for at finde nyttige svar til dine forretnings spørgsmål. Nu er du nået så langt og har indsamlet alt din data, så dette skridt er rigtig vigtigt. Du kan manuelt gå igennem din data, men du kan også finde platforme der kan hjælpe dig.

Presenter og del dine indsigter

Nu har du besvaret dine spørgsmål, så skal den information naturligvis deles med de rigtige mennesker som kan tage beslutningerne.

Opdatere virksomheden

Nu er svarene tilgængelige, beslutningerne er taget, og så er det tid til at inkludere den nye information ind i virksomheden struktur.